B. B. Brothers
b.b.brothers
Jens Otzen, Torben Forne, Claus Böhling, Ole Rasmussen, Hans Mogensen

R.&B.-gruppe dannet i sommeren 1965 som Boom Boom Brothers i Gentofte ved København med følgende medlemmer

Ole Rasmussen (rhythm-g)
Jens Marquard Otzen (dm, vo)
Claus Bøhling (lead-g, hca)
Torben Forne (el-b)

Udvidedes i efteråret med

Hans Mogensen (lead-vo)(ex-Beefeaters)

Deltog i januar 1966 i udtagelsesmesterskaberne til DM i pop i Hit House. Blev kort efter "tvunget" til at ændre navn til B.B.Brothes p.g.a. navnestrid med spillestedet Boom Center i Århus. I midten af 1966 udsendtes (1), som er en af de bedre danske R.&B.-plader fra pigtrådssperioden.
I januar l967 forlod Hans Mogensen og kort efter Ole Rasmussen gruppen, der fortsatte som trio. I marts 1967 forlod Forne gruppen p.g.a. uddannelse. Otzen og Bøhling fortsatte gruppen sammen med skotten

Mac McLeod (el-bas, vo) (ex-Exploding Mushroom)

som backinggruppe for Peter Belli. Indspillede i sommeren samme år »The Boat That I Row« og »The Girl That Stood Beside Me« (med Belli), hvoraf kun sidstnævnte udsendtes under navnet af Belli's efterfølgende backinggruppe Four Roses.
Samarbejdet med Belli ophørte i sensommeren 1967 p.g.a. musikalske uoverensstemmelser. Gruppen ændrede kort efter navn til Hurdy Gurdy og fik samme år, trods musikkens komplekse karakter, succes i bl.a. Dansetten i Tivoli. Flyttede i 1968 til Cornwall, England, p.g.a. McLeod's udvisning af Danmark i forbindelse med narkotikadom. Indspillede her en aldrig udsendt single »Tick Tock Man/Neo-Camel«. Gruppen arrangerede sangen »Hurdy Gurdy Man« i forbindelse med et planlagt samarbejde med den skotske folkesanger Donovan. Samarbejdet blev aldrig til noget, og Donovan indspillede nummeret med succes med studiemusikere. I denne periode forlod McLeod gruppen, og erstattedes af Forne, som blev hentet til England. Vendte i 1970 tilbage til Danmark, hvor de samme år indspillede en single for Spectator Records. Hurdy Gurdy vandt et vist ry som »syremusik«og undergrundsgruppe præget af lange improvisationer, ofte af ragapræget karakter, da Bøhling nu også spillede sitar. Udsendte i 1972 en LP, som desværre på ingen måde kunne genskabe gruppens intense live-sound.
I 1972 erstattedes Forne af Søren Seirup (el-b, vo) (ex-Beefeaters, ex-Steppeulvene), men gruppen opløstes kort efter samme år. Marquard Otzen var i 73 med i en udgave af Step-peulvene, men har i mange år boet i England, og fejrede i maj 97 sin 50-års fødselsdag i sit hjem i Norfolk - stadig som aktiv trommeslager. Claus Bøhling fortsatte i Secret Oyster og Coronarias Dans. Efter Secret Oysters opløsning i december 77, arbejdede Bøhling som studiemusiker i England, hvor han bosatte sig. Han har jævnligt spillet med danske bands som Masala Dosa, Anne Gretes band, og med medlemmer af Delta Blues Band fra 80-87. Han vendte dog tilbage til England i 87, hvor han har haft flere forskellige grupper, bl.a. Higher Ground, Claus Bøhling Band og Elektrum.

1.
Balla balla
Don't reply
mSonet T 7229 (6/1966)
B.B.Brothers

Samplers:
L66e.
Hits from Hit House
Balla balla
lSonet SLPS 1235 (1966)
lSonet SLPS 1914 (1969)
Sampler
L85d.
Pebbles vol.19 - the continent lashes back!
Balla balla
lAIP Records AIP 10034 (1985) (USA)
Sampler
L102d.
Viking beat - 25 Beatfossils from the Danish beatscene 1963-68
Balla balla
Don't reply
oHit'n'Beat CD-0111 (Tyskland 2002)
Sampler
L106c.
Hit House
Balla balla
Don't reply
She doesn't love
ooUniversal 987 631 4 (2006)
Sampler
L106m.
Danish sixties garage rock bands perform: Flower pottest hits 67-69
The girl that stood beside me (uden Belli)
lFlower Pot Records POT 1 (2006)
Sampler